Outtalat

brennan_outtalat_omslag_inb_0Eftersom jag sett hur alla verkar ha gillat eller till och med älskat den här boken så fick den följa med hem under en sällsamt lyckosam biblioteksräd. Det enda jag visste var att det skulle vara första delen i någon ny fantasyserie. Men herregud vad bra den var!

Outtalat (Unspoken på engelska) av Sarah Rees Brennan blev faktiskt årets första femma för mig på Goodreads. I korta drag handlar den om Kami Glass som bor i det lilla samhället Sorry-in-the-Vale. Kami och så länge hon kan minnas kunnat tala med sin låtsaskompis Jared i sitt sinne. Att ha en låtsaskompis när man är liten går väl an. Men Jared försvann inte när hon blev äldre, och då det inte är lätt för Kami att dölja deras inre samtal så uppfattas hon som lite underlig i samhället. Hela samhället är påverkat av den mäktiga familjen Lyngburn. Efter att oförklarligt varit borta i flera år har de återigen kommit tillbaka till staden som de tidigare har styrt över i generationer. Familjens återkomst innebär en stor överraskning för Kami när det visar sig att Jared kanske inte bara existerar i hennes fantasi.

Det är nog främst två orsaker till att jag älskar den här boken. Det första är att jag gillar Kami och Jareds mentala band. Tack vare det så vet de i stort sett alltid hur den andra känner och vi slipper så mycket av ”vad tycker han om det här”-svamlet som brukar kunna vara annars. Jag gillar att de redan från börjar vet var de har varandra. Men framförallt gillar jag att det syns så tydligt hur mycket Sarah Rees Brennan älskar tv-serien Veronica Mars. Som ett hängivet fan kan jag inte låta bli att känna hur tv-seriens ton och humor återfinns i Brennans skrivsätt. Det är även en speciell scen i boken med en häftapparat som jag tydligt ser hur hon hämtat från tv-serien. Men Outtalat är verkligen ingen kopia av Veronica Mars. Både två innehåller en stark och självständig tjej med en förkärlek för att lösa brott, samt väldigt humoristiska och ironiska kommentarer. Men det är i stort sett de likheter som finns.

Så fort boken var utläst så skyndade jag mig att beställa hem del två och tre på engelska (det är bara första delen som blivit översatt än så länge). Jag vill veta vad som händer, och det så fort som möjligt. Det om något är ju ett bra betyg känner jag.

1 kommentar

Filed under Recensioner

One response to “Outtalat

  1. Pingback: Tematrio – Vilja-läsa böcker | talesfromanotherbookshelf

Kommentera

