Bokbloggsjerka 20-23 februari

Efter en alldeles för lång paus från jerkandet så tänkte jag idag vara med. Frågan lyder som följer:

Var (och hur) författar du dina inlägg?

Detta är ju en fråga som inte är så bra att ställa till mig om man vill ha ett bra och hjälpsamt svar. Jag kan ju låta det gå både två veckor eller två månader mellan inlägg. Jag skriver helt enkelt när andan faller på. De flesta inlägg författas i alla fall vid mitt köksbord där min bärbara dator oftast befinner sig. Men jag önskar att jag skulle kunna få ihop någon sorts kontinuitet på mina inlägg. Framförallt att verkligen se till att skriva något om alla de böcker jag läser, eftersom det är den största orsaken till att jag har den här bloggen.

Jag har redan kollat runt lite på vad andra skrivit om hur de lägger upp sitt bloggande och har hittat två tips som jag tycker låter bra och tänker försöka anamma.
1. Tidsinställda inlägg. Att när tiden och lusten väl finns se till att skriva ihop några inlägg som du sedan låter publiceras med lagomt tidsintervall den närmaste veckan. Superbra!
2. Inlägg på fasta dagar. Till exempel jerkan varje fredag. Då vet jag att det garanterat kommer bli ett inlägg den dagen. Det finns massvis med liknande saker ute i bloggosfären man kan börja med.

12 kommentarer

Filed under Bokbloggsjerka

12 responses to “Bokbloggsjerka 20-23 februari

  1. Det där är nog de två saker som underlättar allra mest 🙂

  2. Det är två bra tips, jag har nytta av båda två!

  3. lite av det roliga med bloggandet är väl att gör som man vill. ingen press. bara lust. tidsinställda inlägg har jag inte använt mig av, men det verkar ju förnuftigt. några fasta inlägg blir det söndag, måndag och fredag

  4. Tidsinställda inlägg är guld när man har många inlägg man vill skriva på en gång 🙂

  5. Inlägg på fasta dagar är nog ingen dum idé.

  6. Tycker det är viktigt att skriva just när andan faller på också – det får ju inte bli något slags tvång att producera inlägg. Men håller med om att det är bra med en del färdiga inlägg på lager!

  7. De fasta inläggen är guld värda för mig!

  8. Jag tillhör dem som skriver lite ”i förväg” – men tidsinställningen har slutat funka hos mig! :-((

  9. Jag tycker att det är skönt att inte ha ett tvång över sig, om att skriva varje dag. Det kan gå över en vecka mellan mina inlägg också, ibland känns det stressande, ibland bryr jag mig inte. En blogg är ju trots allt en hobby, och hobbyer är inte kul om de blir tvång.

  10. De där två tipsen tilltalar mig också.

  11. Ja de där fasta inläggen är bra. Att tidsinställa inlägga har jag aldrig provat. Kanske vore något.

  12. Jag har gått från struktur till mer ostrukturerat, för att hitta min blogglust igen…

Kommentera

