Det lockande stålet, bok 1 & 2

Oj oj, två böcker redan? tänker ni kanske nu. Nej, inte riktigt. Bok 1 läste jag faktiskt förra året, men tänkte ändå att de ju hör ihop. Så den får hänga med nu när jag läst färdigt bok 2. detlockandestalet

Det lockande stålet av Joe Abercrombie är första delen i serien Första lagen och är egentligen bara en bok. Men i den svenska översättningen har man valt att ge ut alla böcker i triologin i två delar, så att den alltså involverar sex böcker. Lite småunderligt kan man ju tycka men så är det. En kort summering av handlingen är svår att få till, det är så många historier på gång samtidigt. Men vi får mestadels följa den barbariske nordmannen Logen Niofingrar, den unga och självgode officeren Jezel dan Luthar samt den härjade överinkvisitorn Glokta som gått från att vara den som blir torterad till den som utför tortyren. Inte helt oväntat kommer dessa tre personers vägar att mötas längs historien. Det kommer även finnas en del krig, lite korruption, en bit magi och något som måste räddas från fördärv. Ungefär vad man kan förvänta sig av fantasy med andra ord.

För det är riktig fantasy det här! Vilket märks inte minst på att det är många personer att hålla reda på och att historien byggs upp i väldigt långsam takt. Inte mig emot, jag gillar sånt här, men vill man att det ska hända mycket så kommer man kanske bli lite besviken. På sätt och vis kanske hela boken/böckerna ses som en lång prolog. Det är nämligen inte förrän på slutet som jag känner att jag har stenkoll på alla karaktärer och på vad problemen är och hur de planerar lösa det hela. Ja, jag sa ju att det går lite långsamt. Men det är för den skull inte händelselöst och jag har sträckläst stora delar eftersom jag inte kunde lägga den ifrån mig utan att få veta vad som skulle hända. Och det om något är väl ett bra tecken tänker jag. Om nu någon fortfarande inte är säker på vad jag tycker så kan jag bara säga att jag gillar verkligen den här boken!

Lämna en kommentar

Filed under Recensioner

Kommentera

