Jellicoe Road

Jellicoe Road – Melina Marchetta

jellicoe-roadBaksidetext:
Abandoned by her mother on Jellicoe Road when she was eleven, Taylor Markham, now seventeen, is finally being confronted with her past. But as the reluctant leader of her boarding school dorm, there isn’t a lot of time for introspection. And while Hannah, the closest adult Taylor has to family, has disappeared, Jonah Griggs is back in town, moody stares and all.

Jag måste erkänna att jag var väldigt nervös när jag började läsa den här boken. Jag har sett i bloggar, i tidningar och i bokhandlar hur folk hyllar den till skyarna och så vidare. Att börja läsa en hyllad bok med höga förväntningar är lite som att be om en flopp. Men jag blev inte besviken!

I boken så får man följa två olika historier parallellt. Dels ett gäng som möts på första sidan i en scen med en hemsk bilolycka, och dels Taylors liv på skolan. Det är en invecklad historia, det var någonting jag hade förstått. Vilket gjorde att jag var väldigt medveten om att förstå när jag började läsa. Jag tror att det kan ha gjort att det inte kändes särskilt invecklat. Visst, jag förstod inte alls vad de två olika historierna hade för roll i berättelsen i början, men insåg att någon gång så skulle det gå upp ett ljus. Och det gjorde det mycket riktigt, långt innan saker och ting avslöjades i boken.

Jellicoe Road innehåller ofantligt många karaktärer att gilla. Framförallt Griggs. Ett mysterium som undan för undan får sin lösning och vars fina sidor skiner igenom hans tuffa attityd. Jag älskar de oväntade vänskapsband som uppstår mellan karaktärerna och sträcker sig över gränserna i det årliga kriget som pågår mellan stadens ungdomsgäng.

Kort sagt så förstår jag varför den här boken har blivit så hyllad. Den innehåller så mycket och det är svårt att sätta fingret på vad det egentligen är som är huvudhistorien. Taylors sökande efter sin identitet är visserligen väldigt central, men långt ifrån det mest intressanta. Vad som gör den ännu mer underbar är att jag är övertygad om att vid en omläsning kommer jag hitta ännu fler detaljer som gått mig förbi första gången jag läste den. För berättelsen är gåtfull och Marchettas språk gör att mycket saker gömmer sig mellan raderna. Med andra ord är det en perfekt bok att läsa om och om igen.

Lämna en kommentar

Filed under Bokreleterat, Recensioner

Kommentera

