Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Kom av mig innan jag ens hade hunnit börja sist. Nu gör vi ett nytt försök och det med en bok vars omslag och bakside-text gav mig kusliga men sköna rysningar längs ryggraden.

Miss Peregrins hem..

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs

Handling:  En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige     Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom. Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.

Vad tyckte jag då? Måste säga att jag i början var väldigt förundrad över bilderna och jag såg med förväntan fram emot att få läsa boken. Väntade mig en berättelse som skulle vara lite ryslig sådär och obehaglig på ett härligt sätt. Men måste säga att jag blev lite besviken. Den var bra, det medger jag, men inte särskilt ryslig eller obehaglig.
Bilderna däremot är fortfarande helt underbara och det hjälper verkligen upp historian ett par snäpp, så jag tycker helt klart att den var läsvärd. Och jag kommer läsa del två.

Lämna en kommentar

Filed under Recensioner

Kommentera

